Utbildningsradion (UR) lär barn att de kan vara födda i fel kroppar

Utbildningsradion (UR) har skapat ett program som berättar för barn att de kan vara födda i fel kroppar. UR har en avdelning som heter ”UR Skola”. UR Skola erbjuder lärare och skolor ett gediget utbud av filmer med tillhörande lärarhandledningar där det finns förslag på upplägg på undervisning, frågor att diskutera, centrala begrepp att ta upp m.m.

Programmet ”Snacka om sex” riktar sig till barn i grundskolans årskurs 4-6. På UR Play beskrivs programmet såhär:

”Serien syftar till att 11–13-åringar ska få veta mer om sig själva och sin utveckling genom att få kunskap om människans pubertet, sexualitet och reproduktion. Programmen ger dessutom kunskap om och förståelse för frågor som rör identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar.”

UR Skola (u.å.) ”Snacka om sex” Lärarhandledning 3. Kroppen

I lärarhandelningen till ”Snacka om sex” står det bland annat:

”Programserien består av sex avsnitt som med lättsam ton och en stor portion igen-känning och humor ska inspirera både lärare och elever i arbetet inom sex och samlevnad. Serien genomsyras av ett inkluderande förhållningssätt – alla ungdomar ska känna att de duger och att de får vara som de är”

UR Skola (u.å.) ”Snacka om sex” Lärarhandledning 3. Kroppen

De sex avsnitten behandlar ämnen som ”puberteten” (avsnitt 1), ”kärlek och relationer” (avsnitt 2), ”kroppen” (avsnitt 3), ”sex och samlevnad” (avsnitt 4), ”könssjukdomar och skydd” (avsnitt 5) och ”internet och relationer” (avsnitt 6). Det är relevanta och viktiga ämnen för barn att få insikt i. Tonen är också seriös och rak – ämnena presenteras inte som något pinsamt som måste skrattas bort för att kunna diskuteras.

barn i stövlar som håller varandra i händerna
Photo by Ben Wicks on Unsplash

Flickors kunskap om kroppens anatomi och funktioner

I avsnitt 3, ”Kroppen”, introducerar de två programledarna människans könsorgan. De går igenom vulvans anatomi och myter så som att klitoris enkom är en liten knapp eller att mödomshinnan är en grej krossas. Sedan introduceras menstruation med allt från hur mycket kvinnor i regel blöder till hur menscykeln fungerar. Det är så långt ett bra avsnitt som tar upp ämnen som verkligen behöver avdramatiseras.

Flickor och tjejer i yngre tonåren behöver tidigt få kunskap om sina kroppar. Hur vulvan ser ut, vilka delar den har och dess funktioner är viktig kunskap i en tid då skönhetsingrepp i underliven blir allt vanligare. Menstruationen är också viktig att prata om på ett rakt och ogenerat sätt. Introduktionen av mensen är en omvälvande och ibland skräckinjagande tid för flickor. Att få vetskap om mens minskar inte menssmärtor eller de emotionella berg-och-dal-banor menscykeln kan innebära, men vad mensen fyller för kroppslig funktion är i alla fall en nyckel till att förstå och ha förståelse för sin kropp som kvinna.

En flicka som aldrig kan få mens

I programmet introduceras också olika typer av mensskydd: bindor, tamponger och menskoppar. Toppen! ”Men jag har faktiskt träffat en tjej som inte har mens.” säger den manliga programledaren. ”Hon är en tjej som inte har mens och som faktiskt aldrig kommer få det. Hon är bara 14 år gammal men har redan vunnit priser på QX-galan och Guldtuben.” För vadå? För att så modigt ha talat om hur det är att som kvinna vara född utan livmoder och/eller äggstockar? Nej, för ”sin öppna personlighet och sin beslutsamhet att berätta om sin transsexualitet” berättar programledaren.

Ett transidentifierat barns råd till andra barn

Det medverkande transsexuella barnet berättar sedan att han alltid vetat att han var en tjej, trots att han ”tilldelades” könet pojke vid födseln. Det första tecknet på hans transexualism var när han var 3 år och ska ha sagt att han ville klippa av sig sin snopp. Ett klipp från när barnet var litet och glatt förkunnar att han håller i en Barbiedocka visas.

Programledaren säger ”Det finns ju massa personer som känner som du och som kanske är lika unga som du liksom. Har du något tips till alla dom?”

Den transidentifierade pojken tipsar då om att gå och prata med någon vuxen, och att BUP är jättebra för de kan skicka remisser vidare så man kan få veta mer om sin könsidentitet. Ungefär som att det, könsidentiteten, är fakta som någon annan sitter på, redo att delas ut till den som frågar. ”Kan det vara så att jag är tjej? Jag ville nämligen leka med dockor och klippa av mig snoppen när jag var 3 år gammal.”

När segmentet är slut säger den kvinnliga programledaren ”Alltså wow vilken cool tjej!”.  

Varför ska en pojke medverka i ett program om mens?

I ett avsnitt som till största delen har handlat om biologiska funktioner varav en merpart fokuserat på menstruation, avrundas det hela med ett segment om en pojke som låtsas vara tjej. Som aldrig kommer ha mens eftersom han är en pojke. Det är SÅ coolt, får vi veta. Det är oklart varför en pojke som saknar kvinnors kroppsliga funktioner ska hyllas för detta och varför han ska medverka när det handlar om mens. Du föddes som pojke! Du kommer aldrig ha mens! WOW!

Avsnittet avslutas sedan med att den manliga programledaren säger:

”Idag har vi pratat om våra kroppar. Både om snoppen och snippan och att man inte måste vara kille bara för att man är född med snopp. Eller tjej för att man är född med snippa.”

UR (u.å.) ”Snacka om sex: Kroppen”

Aha, UR Skola vet något som inte vi vet. Könsorganet avgör tydligen inte vilket kön vi har! Det måste innebära att könsorganens utveckling i embryoperioden inte alls är kopplat till vilka könskromosomer embryot har. Vi får dock aldrig reda på vad de menar exakt.

Identitet trumfar biologi i URs klassrum

Vad som däremot är tydligt är att avslutningen verkar motsäga hela programseriens syfte där biologi utgör en grundsten, där tanken är att barn ska få lära sig mer om exempelvis pubertet, sexualitet och reproduktion. Plötsligt slängs alla fakta ut för att ge plats åt tanken att du kan själv bestämma ditt kön. En enkel operation bara, om du vill förstås, så har du gjort om din snopp till en vagina som den transidentifierade pojken berättar att han planerar att göra. Frågan är vad som hände med det inkluderande förhållningssättet? Att alla duger som de är?

Även lärarna uppmanas slänga ut biologin ur klassrummet. Avsnittet ”Kroppen” beskrivs nämligen såhär i lärarhandledningen:

”Detta avsnitt handlar om kroppen. Om hur olika men ändå lika vi är, om snoppen och snippan och dess funktioner, och om att det inte är kroppen som avgör om du är tjej eller kille – det är du själv som bestämmer det. Programledaren [namn] möter influencern och youtubern [namn] som är transsexuell och alltid har vetat att hon fötts i fel kropp.”

UR Skola (u.å.) ”Snacka om sex” Lärarhandledning 3. Kroppen

Det är alltså inte biologi, kroppen, som avgör vilken kön vi har. Dessutom kan barn vara födda i fel kroppar. Är det något vi vill att barn ska få höra? ”Du skulle ha haft en annan kropp, det hade passat dig bättre!”

Lärare instrueras fråga sina elever om deras könsidentitet

Före avsnittet visas för klassen föreslås i lärarhandledningen att eleverna ska ta ställning till om de har någon så kallad könsidentitet och om de har någon fråga om denna identitet:

”Låt eleverna skriva varsin fråga som de har om könsidentitet. Be dem spara sin fråga. Återkoppla till eventuella obesvarade frågor senare under arbetet.”

UR Skola (u.å.) ”Snacka om sex” Lärarhandledning 3. Kroppen

Det förutsätts inte bara att barnen har funderat över och antagit en så kallad könsidentitet, utan också att de borde ha frågor kring detta odefinierbara koncept. Vad händer med de barn som, vilket är fullkomligt rimligt, inte alls har funderat över om de har någon könsidentitet? Är det verkligen tankar skolan ska väcka hos våra barn? ”Har ni funderat på om ni verkligen har rätt kropp?”

Återigen, vad hände med beskrivningen om det inkluderande förhållningssättet där alla ska känna att de duger som de är? Var i det förhållningssättet ingår det att börja ifrågasätta om ens kropp verkligen är rätt, om ens könsorgan egentligen inte borde skäras av, inverteras och göras om till en haltande kopia?

Låt kvinnor tala om mens – inte pojkar!

Hur kommer det sig förresten att UR anser det lämpligt att en pojke ska ges utrymme när det talas om mens? En kroppslig funktion som endast flickor har. Om de nu vill problematisera det faktum att inte alla har mens hade det varit mycket lämpligare att låta en kvinna som inte har mens få berätta om hur det är. Eller för all del, varför inte intervjua kvinnor som fått mens tidigt eller sent? Det hade varit mer givande för de flickor som tittar på avsnittet och kanske funderar på om deras kroppar är normala.

Måste man operera sig för att duga som man är

Om avsnittet nu ska behandla hur våra könsorgan fungerar borde det inte någonstans nämnas att det inte är möjligt att skapa nya könsorgan som är fullt funktionsdugliga, utan komplikationer och många återkommande operationer? Eller att om det verkligen är så att vi duger precis som vi är behöver vi inte gå igenom en massa operationer för att vara tillräckliga.

Källor:

Fler institutioner som intalar barn att det är möjligt att vara född i fel kropp

SVT är också duktiga på att intala barn att de kan vara födda i fel kroppar. Läs korrespondensen med SVT om barnprogrammet “Tvillingarna Bob”.

No Comments

    Leave a Reply

    fyra × 1 =

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.